Ornament as Argument: Textile Pages and Textile Metaphors in Medieval . German Manuscripts (800-1100 Author:Anna Bücheler / Advisor: Adam S. Cohen

Bildausschnitt: Ms. Bibl. Fol. 83v., Stuttgart, Württembergische Landesbibliothek

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Ornament as Argument (A. Bücheler)
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Online-Publikation: Juli 2019 im Internet-Journal <<kultur-punkt.ch>>
Ereignis-, Ausstellungs-, AV- und Buchbesprechung
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261 Seiten, durchgehend, mehrfarbig illustriert Hardcover; Englische Edition; ISBN 978-3-11-053070-4
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Birkhäuser Verlag AG, Basel; http://www.degruyter.com/;  http://www.degruyter.com/dg/page/birkhauser


Charakteristika
> Department: Studies in the History of Art, Zurich / CH
> Keywords:: Materiality; Metaphors; Ornament; Textiles
> URI: http://hdl.handle.net/1807/73827

Abstract (summary):
This dissertation explores notions of ornamentation and issues of materiality in early and high medieval manuscript illumination. Focusing on ornament that evokes the weave patterns of Byzantine and Islamic silk in tenth and eleventh century manuscripts from Echternach, Einsiedeln, Reichenau, and elsewhere, this study argues that--in specific contexts--ornament has meaning and serves functions that go beyond mere decoration. The dissertation contextualizes so-called textile pages in the codicological and iconographic structure of the manuscripts in which they appear and examines them in light of exegetical texts that discuss the function and metaphoric meaning of matter in religious art. After the first chapter clarifies the formal relationship between medieval textiles and textile ornament, the subsequent chapters bring the ornamental images together with various textile metaphors. From such a reading of textile iconography emerge three major strands of meaning: the notion of scripture as a veil of revelation, the Incarnation as a symbolic garment, and textile-ornamented manuscripts as the corporeal book-bodies of scripture. In addition to an investigation of the allegorical meaning of textile ornament, a discussion of the function of physical matter in private meditation and the liturgy opens new perspectives on the utility and necessity of physical props for contemplative and liturgical purposes in medieval worship.

Fazit
Im Rahmen der Fakultät Philosophie der Uni -Zürich hat sich Anna Bücheler zusammen mit Adam S. Cohen mit dem Topos "Ornament als Argument" in Manuskripten von 800-1100 n. Chr. intensiv auseinandergesetzt. Das geschah auf der Basis von 221 wissenschaftlichen Artikeln, global. Beteiligt haben sich dabei 185 AutorInnen. Ab 2014 wurde diese hervorragend publizierte Herausgabe, dank auch Stephan England, Zürich, erarbeitet.
Kernthema bildete das 'Textile Ornament und dessen Ikonographie, im Kontext von Kirchengesangbüchern und im liturgisch-physischen  Gebrauch des Buches wie des  Ornamentes (Habitus of the Body of the Virgin.. enhanced liturgical action and as a material transformation) dazu durchgehend, mehrheitlich farbig illustriert. Das Buch 'Ornament as Argument' ist neben der Wirkung zu erweiternder Forschung geeignet, auch für 'Nichteingeweihte' durch seine  synästhetische Ausdruckskraft von Bedeutung. m+w.p19-7
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